Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoi tiedotteessa 23.1.2020, että sähkönmyyntiyhtiö Fi-Nergy Voimasta on tehty kuluvan vuoden aikana yli 200 ilmoitusta kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle. Tiedotteessa kuvailtu epäasiallinen sähkönmyynti on vaivannut energia-alaa vuosikausia. Paikallisvoima ry:n mielestä alalle tarvitaan uutta lainsäädäntöä, jotta huijarimyyjät saadaan lopullisesti kuriin.
KKV:n mukaan ongelmat Fi-Nergy Voiman toiminnassa ovat merkittäviä. Kuluttajat ovat kertoneet virheistä laskutuksessa, sopimuksissa ja asiakaspalvelussa. Esimerkiksi ennakkolaskut ovat olleet kohtuuttoman suuria, laskutusvirheiden korjaaminen on ollut vaikeaa, sähkönmyyntisopimuksia on tehty ilman asiakkaan hyväksyntää ja sopimukset ovat sisältäneet täysin mahdottoman lupauksen kilpailuttaa sähkön siirtohinta asiakkaan puolesta.
Paikallisvoiman toiminnanjohtaja Toivo Hurme on tyytyväinen siihen, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto on ryhtymässä entistä järeämpiin toimiin epäasiallisen sähkönmyynnin lopettamiseksi.
”Olemme nostaneet tämän ongelman toistuvasti esiin ja odotamme mielenkiinnolla, mihin toimiin Kilpailu- ja kuluttajavirasto ryhtyy.”
Hurme huomauttaa, että samat huijarit ovat jatkaneet epäasiallista sähkönmyyntiä aina vain uusien yritysten nimissä, minkä takia alalle tarvitaan entistä tiukempaa lainsäädäntöä. Puhelinmyynnissä on ollut ongelmia myös muilla sektoreilla, kuten teleoperaattorialalla.
”Tutkimusten mukaan lähes 90 prosenttia suomalaisista haluaisi joko kieltää puhelinmyynnin kokonaan tai sallia sen vain asiakkaan ennakkosuostumuksella. Puhelinmyynnin rajoittaminen on mainittu myös nykyisen hallituksen hallitusohjelmassa. Tämä kirjaus on mielestämme todella tärkeä, ja siksi toivomme näkevämme pian uutta lainsäädäntöä aiheeseen liittyen”, Hurme sanoo.