Kuulostavatko nämä keskustelunavaukset sinusta tutuilta?
Tapaus 1:
- Maija Meikäläinen tässä hei. Paikallinen energiayhtiösi on lopettanut sähkönmyynnin ja siirtänyt toimintansa meille. Tehtäisiinkö siis heti tässä puhelimessa sopimus?
Tapaus 2:
- Matti Meikäläinen tässä moro. Kiinnostaisiko tosi halpa sähkösopimus?
- No saattaisi kiinnostaakin. Haluaisin kuitenkin ensin ymmärtää asian paremmin. Voisitko lähettää lisätietoja vaikka postitse?
- Ok! Lähetän tilausvahvistuksen!
Nämä ovat esimerkkejä sähkösopimusten harhaanjohtavasta puhelinmyynnistä. Ensimmäisessä tapauksessa väitetään valheellisesti paikallisen energiayhtiön luopuneen sähkön myynnistä, vaikka näin ei ole käynyt. Toisessa tapauksessa puhelinmyyjä tekee asiakkaan sitä ymmärtämättä sähkösopimuksen puhelimitse ja lähettää tilausvahvistuksen, vaikka asiakas olisi vain halunnut lisätietoja ja tarjouksen. Monesti myyjältä tullut kirjekuori jää avaamatta ja etämyynnin sääntöjen mukaisesti sopimus on 14 päivän peruutusajan jälkeen sitova. Peruuttamisoikeuden laskeminen alkaa jo puhelusta. Asiakkaan yrittäessä peruuttaa sopimuksen myyjää ei ehkä tavoita mistään.
Myös sellaisia tapauksia on ollut, joissa puhelinmyyjä on harhaanjohtavasti väittänyt soittavansa paikallisen sähköyhtiön puolesta. Todellisuudessa hän on käyttänyt paikallisen yhtiön nimeä ilman lupaa.
Tällainen häiritsevä puhelinmyynti on noussut viime vuosina huolenaiheeksi energiayhtiöissä, kun monet hämmentyneet asiakkaat ovat ottaneet meihin yhteyttä. Ylivoimainen enemmistö sähkönmyyjistä toimii täysin asiallisesti. Alan mainetta kuitenkin tahraavat muutamat yksittäiset, yhteisistä pelisäännöistä piittaamattomat toimijat. He harjoittavat joko itse harhaanjohtavaa markkinointia tai eivät piittaa siitä, että heidän käyttämänsä myyntiyhtiö toimii asiattomasti.
Sähkön puhelinmyynnissä ei ole mitään laitonta, jos sääntöjä noudatetaan ja kuluttaja ymmärtää, mistä sovitaan. Myös osa Paikallisvoiman jäsenistä myy sähköä puhelimitse. Edellä mainitun kaltaiset, selvästi kuluttajansuojalain vastaiset huijaukset ovat kuitenkin lisääntyneet viime aikoina.
Huolestuttavinta on, että asiattomasti toimivat puhelinmyyjät ovat ottaneet erityisesti kohteekseen iäkkäät ihmiset ja viime aikoina myös huonosti suomea puhuvat maahanmuuttajat.
Energiasektori on vienyt asian valtion viranomaisten tietoon, mutta lainsäädäntömuutoksia ongelman kitkemiseksi ei ole vielä kuulunut. Paikallisvoima ry ja useat jäsenyhtiöistämme ovat varoittaneet asiakkaitaan näistä huijareista, mutta valitettavasti ilmiö jatkuu.
Tilanteeseen tulisi saada korjaus säädösmuutoksin sekä sopimalla alan sisäisesti pelisäännöistä ja niitä rikkovien toimijoiden sanktioista. Kuluttajia voitaisiin helposti suojella esimerkiksi edellyttämällä aina kirjallista tai sähköistä vahvistusta puhelimessa tehdylle sähkösopimukselle.
Mitä siis tehdä, jos sinulle myydään sähköä puhelimitse?
- Kuuntele tarkasti, mitä sinulle tarjotaan. Jos et ymmärrä sopimusehtoja täysin, älä suostu sopimukseen. Voit aina pyytää tarjouksen kirjallisesti. Korosta pyytäväsi vain TARJOUSTA, ei sopimusta.
- Jos teet sopimuksen puhelimessa, lue kotiin saapuva tilausvahvistus tarkasti läpi.
- Jos pyysit tarjousta, mutta saitkin kotiisi postitse tilausvahvistuksen, toimi nopeasti. Sinulla on puhelusta 14 päivää aikaa peruuttaa sopimus.
- Jos puhelinmyyjä on sinun makuusi liian hyökkäävä, voit aina katkaista puhelun.
Voit myös aina kysyä neuvoa paikalliselta energiayhtiöltäsi!