logo logo logo

haastattelu 27.6.2016

Katse maailmalle

Tammisaaren Energia Oy:n toimitusjohtaja Frank Hoverfelt haluaa tarttua energia-alan trendeihin ennen, kuin niistä tulee valtavirtaa.

Suomen teillä liikkuu noin 2,6 miljoonaa henkilöautoa. Sähköllä niistä kulkee vajaat 700.

Luku on kiistatta pieni. Vaikka sähköautojen määrä on kasvanut 70–80 prosentin vuosivauhtia, kokonaisuudessaan markkinat ovat vielä lapsenkengissään.

Tammisaaren Energia Oy:n toimitusjohtaja Frank Hoverfelt ei kuitenkaan tuijota liian tarkkaan Suomen tilastoja.

”Sähköinen liikenne on maailmalla megatrendi. Se tulee kyllä Suomeenkin, niin kuten kaikki maailman megatrendit tulevat”, Hoverfelt sanoo.

Tammisaaren Energialla on tällä hetkellä neljä sähköautojen latauspistettä Tammisaaressa ja Hangossa, ja palvelutarjonta kasvaa koko ajan.

Sama maailmalle katsomisen into ohjasi yhtiötä lähtemään mukaan aurinkosähköliiketoimintaan ja muuhun uusiutuvaan energiantuotantoon. Tänä päivänä kaikki yhtiön myymä sähkö on tuotettu joko vesivoimalla, tuulivoimalla tai paikallisella puuhakkeella.

Tästä hyvästä Suomen ympäristökeskus myönsi Tammisaaren Energialle huhtikuussa Kuukauden päästövähentäjä –palkinnon. Palkinnon perusteluissa yhtiötä kiiteltiin lisäksi paikallisen liiketoiminnan ja työllisyyden tukemisesta.

”Olemme tehneet päästövähennyksiä jo silloin, kun niistä ei vielä jaettu palkintoja. On hienoa, että pitkäjänteinen työmme nyt huomattiin”, Hoverfelt sanoo.

Järki ja tunne

Frank Hoverfelt.

Vaikka paikallisten yhtiöiden on Hoverfeltin mukaan otettava oppia maailmalta, hän uskoo paikallisuuden olevan jatkossa entistä tärkeämpi myyntivaltti.

”Ihmiset haluavat ostaa yhtiöltä, jolla on kasvot omalla alueella. Uskon, että Paikallisvoiman jäsenyhtiöillä on selkeä paikka tulevaisuuden markkinoilla, kunhan yhtiöt osaavat vastata loppuasiakkaan tarpeisiin.”

Tämä ei tosin ole itsestäänselvyys. Hoverfeltin mukaan insinööreillä on sopeutumista siihen, että asiakkaat eivät aina tee päätöksiä järkiperustein.

”Ihmiset haluavat kaiken olevan älykästä, modernia, helppoa, intuitiivista ja sosiaalista. Kuluttajien valinnanvapaus kasvaa koko ajan, minkä takia kuluttajatottumuksia pitää seurata. Asiat eivät ole niin ennustettavia kuin ennen.”

Etenkin pienten yhtiöiden on hankalaa olla kaikessa mukana, minkä takia Hoverfelt arvostaa yhtiöiden yhteistyötä.

”Jos yksi kehittää hyvän ratkaisun, voivat muutkin hyödyntää sitä omassa liiketoiminnassaan. Sitä kautta voimme vastata isompaan markkinaan kuin mihin yksin pystyisimme."