Paikallisvoima ry kannattaa Kuluttaja-asiamiehen, Kuluttajaliiton ja Tietosuojavaltuutetun ehdotusta puhelinmyynnin luvanvaraistamisesta. Ehdotuksen mukaan puhelinmarkkinointi edellyttäisi jatkossa kuluttajan ennakkosuostumusta myyntipuheluiden vastaanottamiseksi.
Kuluttaja-asiamies Päivi Hentusen mukaan puhelinmarkkinointi aiheuttaa vuodesta toiseen kuluttajille runsaasti ongelmia ja taloudellisia menetyksiä. Paikallisvoima on toistuvasti tuonut esiin, että epäeettinen toiminta on riivannut myös sähkön puhelinkauppaa jo pitkään. Osa sähkönmyyjistä on esimerkiksi ilmoittanut asiakkaalle vanhan sähköyhtiön lopettaneen toimintansa ja kaikkien sopimusten siirtyvän uudelle yhtiölle. Monissa tapauksissa asiakas on pyytänyt sähkönmyyjältä tarjousta, mutta kotiin onkin lähetetty tilausvahvistus.
Viime vuonna Paikallisvoiman jäsenyhtiöiden tietoon tuli yli 500 ilmoitusta harhaanjohtavasta sähkön puhelinmyynnistä. Kyseessä on kuitenkin vain jäävuoren huippu, koska suurin osa asiakkaista ei ilmoita epäselvistä tilanteista omille sähköyhtiöilleen. Paikallisvoiman tekemän kyselyn mukaan harhaanjohtava puhelinmyynti kohdistuu etenkin eläkeläisiin.
â€Olemme hyvin tyytyväisiä ehdotukseen puhelinmyynnin luvanvaraistamisesta. Ongelmaa on yritetty kitkeä jo pitkään, mutta nykyinen sääntely ei ole ollut riittävää. Olisi hienoa, jos tällä uudistuksella nämä ikävät tapaukset saataisiin vihdoin loppumaanâ€, sanoo Paikallisvoiman toiminnanjohtaja Toivo Hurme.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuksen mukaan myös suurin osa kansalaisista tukee ehdotusta. Vuonna 2016 toteutetussa tutkimuksessa kolme neljästä suomalaisesta sanoi kannattavansa puhelinmyynnin muuttamista luvanvaraiseksi.