Sähkönmyyntinsä äkillisesti lopettaneen Werel Oy:n tapaus osoittaa, että sähkönmyyjien valvonta ei ole Suomessa riittävällä tasolla. Epäasiallisesti toimivista sähkön myyntiyhtiöistä on varoiteltu jo vuosia, mutta ongelmaa ei ole onnistuttu kitkemään. Paikallisvoima ry vaatii viranomaisia puuttumaan tilanteeseen pikaisesti, jotta vastaavilta tapauksilta vältytään tulevaisuudessa.
Sähköyhtiö Werel Oy ilmoitti Talouselämän uutisen mukaan asiakkailleen viime torstaina iltapäivällä, että yhtiön sähkönmyynti loppuu 22.3. Syynä toiminnan alasajoon on taloudellinen kannattamattomuus, eli polkuhintaan kaupatut sähkösopimukset.
Werelin vetäytyessä markkinoilta pulaan jäävät asiakkaat. Ellei asiakas ehdi hankkia uutta sähkösopimusta parin viikon aikana, toimittaa paikallinen jakeluverkkoyhtiö asiakkaalle sähköä kolmen viikon ajan. Tämän jälkeen sähköt katkeavat, jos uutta sopimusta ei ole.
”Energia-alalla on puhuttu jo vuosia näistä hintoja polkevista, epäasiallista myyntiä harjoittavista ja olemattomalla taseella toimivista yrityksistä ja niiden aiheuttamista ongelmista. On häpeällistä, että ongelmalle ei ole pystytty tekemään mitään. Tämänkaltaiset tapaukset huonontavat koko alan mainetta”, sanoo Paikallisvoiman toiminnanjohtaja Toivo Hurme.
Hurmeen mukaan viranomaisten pitäisi pikaisesti luoda valvontamenetelmiä, joilla voidaan varmistaa sähkömarkkinoilla toimivien myyntiyhtiöiden asiallisuus. Asiakkaiden kannattaa puolestaan tarkistaa sähköyhtiön taustat sähkönmyyjää valitessaan.
”Suomalaiset ovat tottuneet siihen, että sähkönmyyjien toiminta on luotettavaa. Suurimmalla osalla toiminta onkin ensiluokkaista, mutta poikkeuksia tulee myös vastaan jatkuvasti. Muita myyjiä huomattavasti alhaisemmat hinnat ovat ensimmäinen varoitusmerkki siitä, että sähkönmyyjän toiminta ei ole välttämättä kestävällä pohjalla”, Hurme sanoo.